Column Charlotte Dekker: Voor het goede doel
Het is niet altijd makkelijk om mensen buiten onze sector uit te leggen wat paarden voor ons betekenen. Hoe leg je uit dat het veel verder gaat dan sport, fokkerij en recreatie? Dat paarden onlosmakelijk verbonden zijn met onze manier van leven? De buitenwereld heeft geen notie van de belangrijke (levens)lessen die paarden ons leren en hoe belangrijk ze zijn in de vorming van jonge mensen. Laat staan dat men weet hoe wij als sector keihard werken om die band in stand te houden. Met het Hippisch Sectorfonds hebben we nu een krachtig middel om die boodschap breed uit te dragen.
Het Hippisch Sectorfonds, met een officiële ANBI-status (ANBI staat voor algemeen nut beogende instelling), is een ‘goed doel’ voor onze paardensector. En met de recent aangetreden bestuursleden en duidelijke statuten staat het als een huis. Het doel? Geld werven voor de toekomst van onze sector. Voor wetenschappelijke onderzoeken die bijdragen aan beter welzijn en een gezonde toekomst voor de sector, voor belangenbehartiging, maar nu vooral voor de campagne #ditdoenpaarden. Daarmee willen we laten zien wat paarden voor ons doen – en wat wij voor hen doen. Want dat verhaal wordt nog te weinig verteld.
Draagvlak vergroten
Mensen van buiten onze sector, die niets met paarden hebben, zien soms alleen de negatieve berichtgeving: discussies over welzijn, uitvergrote misstanden, stereotypen over de paardensport. Om het draagvlak in de maatschappij te vergroten, willen we verhalen vertellen over toewijding en passie van paardenliefhebbers, maar ook over bijvoorbeeld de inzet van paarden in de zorg. Er zijn al diverse artikelen geplaatst in niet-hippische media zoals recent de Elle en Harpers Bazaar. Om zendtijd op de nationale televisie te krijgen worden momenteel gesprekken gevoerd met verschillende omroepen, zodat de scripts kunnen worden aangepast aan de behoefte van de kijkers.
Campagnes
Onderwijl wordt er ook hard gewerkt aan een interne campagne: studentenambassadeurs maken mooie video’s op de socialmediakanalen, met een hoogtepunt op TikTok van meer dan 30.000 views in februari. Op zowel Jumping Amsterdam als de Dutch Masters waren de studenten actief aanwezig om mensen kennis te laten maken met de campagne. Er zijn diverse plannen in ontwikkeling, die binnenkort worden voorgelegd aan het bestuur van het Hippisch Sectorfonds. Naast bovengenoemde mediacampagne wordt bijvoorbeeld een ‘Dag van het Paard’ voorbereid, waarop hippische bedrijven hun deuren openen voor een breder publiek.
Donaties
Het Hippisch Sectorfonds werkt belangeloos en alle gedoneerde gelden gaan rechtstreeks naar de campagnes. De terechte vraag van iedereen die geld heeft overgemaakt of overweegt te doneren is: wat gaat daar dan mee gebeuren? Dat wordt het komende jaar veel vaker concreet verteld, onder meer via de nieuwsbrieven van het Hippisch Sectorfonds en de media. Er zijn al tal van individuen, ondernemers en organisaties die het fonds financieel ondersteunen: ook het KWPN levert jaarlijks een afdracht per lid, naast de arbeidsuren die ter beschikking worden gesteld. Maar als we echt impact willen maken, is er nog veel meer geld nodig. De organisaties die weinig met de paardensport op hebben, werken met veel grotere budgetten en dat zorgt ervoor dat het publieke beeld van onze sector vervormd wordt. Elke bijdrage is dus meer dan welkom.
Gids voor Goede Praktijken
Er zijn ook kritische geluiden te horen als het gaat om de campagne, waarbij mensen benadrukken dat er qua welzijn nog veel te verbeteren valt in de sector. Ja, welzijn moet altijd op één staan. En ja, er is werk aan de winkel. De Sectorraad Paarden is daar druk mee bezig, zo is de vernieuwde Gids voor Goede Praktijken bijna klaar om aangeboden te worden aan het ministerie. Deze gids, waarvoor ook partijen als de Dierenbescherming, Dier & Recht en de NVWA zijn benaderd, geeft adviezen voor het optimale welzijn en gezondheid van onze paarden. Een belangrijke stap voorwaarts, maar laten we ondertussen niet vergeten om ook de mooie dingen te laten zien.
Dit is een artikel uit het nieuwste nummer van het KWPN Magazine. Wilt u graag meer artikelen lezen? Leden krijgen het KWPN Magazine, met daarin prachtige verhalen, interessante achtergrondartikelen, persoonlijke interviews en fokkerij-informatie, thuisgestuurd. Geen lid? Bestel dan het KWPN Magazine in de KWPN Webshop.
Bron: KWPN (overname niet toegestaan)
