Rijpaard (springen en dressuur)














Tuigpaard





Gelders paard


Jong KWPN



Toepassen

In maart heeft onze stagiaire Sanne van der Werf, vierdejaars student communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden, onderzoek gedaan naar de veulenregistratie van warmbloedpaarden. De doelstelling van het onderzoek was het verkrijgen van meer inzicht in de beweegredenen van fokkers van warmbloedpaarden (dus niet uitsluitend KWPN-fokkers) bij hun keuze voor een stamboek voor de registratie van hun veulen. Er hebben in totaal 708 respondenten deelgenomen aan de enquête. Hiermee is een representatieve steekproef behaald.

N.a.v. de uitkomsten van de enquête zijn diverse communicatie-uitingen rondom de veulenregistratie aangepast of uitgebreid. Zo bleek er onder meer behoefte te zijn aan meer informatie voor beginnende fokkers. Op de veulenregistratiepagina op de KWPN-website is informatie toegevoegd voor deze doelgroep. Ook blijkt de prijs een belangrijke afweging te zijn voor fokkers. Derhalve is extra onder de aandacht gebracht dat het KWPN-veulenregistratietarief een All-in-tarief is, waarin naast de registratie en het paspoort het chippen, de afstammingscontrole op de vader en de melding in de Nationale Database voor de Nederlandse fokkers standaard is inbegrepen. Daarmee biedt het KWPN een marktconform tarief. Middels een social media campagne met de hashtag #proudkwpnbreeder is een winactie opgezet waarin fokkers hun veulenfoto’s konden tonen. Op de KWPN-website schenken wij aandacht aan deze trotse veulenfoto’s en lichten wij iedere week een veulenverhaal uit.

Hieronder kunt u een samenvatting van de belangrijkste resultaten van de enquête bekijken.

Algemeen
Het grootste gedeelte van de doelgroep heeft een leeftijd van 45 tot 60 jaar (35%). Mannelijke fokkers zijn vaak ouder dan vrouwelijke fokkers. De fokkers tot 30 jaar zijn voornamelijk vrouwen. De doelgroep is grotendeels woonachtig in Gelderland (18%), Noord-Brabant (15%) en Overijssel (13%). De fokkers zijn vooral actief in de fokrichtingen dressuur (59%) en springen (54%). 48% fokt 1 veulen per jaar. Fokkers ouder dan 45 jaar fokken vaker 2 of meer veulens. Bijna de gehele doelgroep is lid van een stamboek, waarvan het merendeel bij het KWPN lid is. 70% van de doelgroep is van één stamboek lid. 

Naamsbekendheid en aankoopgedrag
De doelgroep denkt bij het registreren van een veulen als eerste aan het KWPN (90%). Het stamboek staat daarnaast bij de doelgroep ook als beste bekend in de markt (79%). De doelgroep registreert de meerderheid van hun veulens bij het KWPN (87%). Als de doelgroep nog bij een ander stamboek registreert is dit voornamelijk bij Zangersheide (43%). Het grootste gedeelte van de doelgroep registreert hun veulens zelf online (85%). Fokbeleid en selectie (57%), hengstenaanbod (55%) en predicatenstelsel (40%) spelen bij de meeste fokkers een belangrijke rol bij de selectie van een stamboek, hiervan wordt fokbeleid en selectie als belangrijkste factor gezien. De factor hengstenaanbod wordt door vrouwen en fokkers van 1 veulen als belangrijkst gezien. 39% beslist voor hengstenkeuze bij welk stamboek zij hun veulen registreren en 24% na de hengstenkeuze. De meerderheid van de doelgroep is op de hoogte van het aanbod van veulenregistraties en daardoor maakt ook het merendeel geen vergelijking tussen stamboeken. Fokkers actief in de fokrichting springen en eventing vergelijken de stamboeken wel met elkaar. Dit geldt ook voor fokkers van 5 of meer veulens. De doelgroep is over het algemeen zeer loyaal aan het stamboek waar ze de meerderheid van hun veulens registreren. De 6% van de respondenten die hun meeste veulens bij Zangersheide registreren, zijn het meest loyaal aan hun stamboek.

Behoeften van de doelgroep
Over het algemeen is de doelgroep tevreden over het stamboek waar zij de meeste veulens registreren. Als fokkers ontevreden zijn, zijn ze dit vooral over de prijs (43%). Daarentegen zijn ze het meest tevreden over de service van hun stamboek. Het merendeel van de doelgroep wordt door hun stamboek voldoende geïnformeerd (82%). Er blijkt bij een gedeelte van de doelgroep behoefte te zijn aan meer informatie op het gebied van openheid van organisatie en fokbeleid, fokadvies, sportgegevens, gezondheidsrisico’s en beginnende fokkers. Het merendeel van de doelgroep is van plan om hun veulen te verkopen (34%), daarnaast is er een groot gedeelte van de doelgroep die hun veulen wil behouden voor eigen fokkerij (30%) of sport (26%). De doelgroep wil hun veulen laten chippen en schetsen via het stamboek (84%). De meerderheid van de doelgroep vindt het ook belangrijk dat er een standaard afstammingscontrole van de vader plaatsvindt (86%).

Invloeden
Het merendeel van de doelgroep laat zich door niemand adviseren bij hun keuze voor een stamboek (61%). Fokkers die zich wel laten adviseren, laten zich beïnvloeden door andere fokkers en hengstenhouders. Vrouwen en fokkers tot 30 jaar laten zich eerder adviseren door andere fokkers. De doelgroep registreert hun veulen vaak bij het stamboek waar de ouders van het veulen geregistreerd staan. De fokkers laten zich niet zo snel beïnvloeden door reclame-uitingen en mond-tot-mond reclame, op de fokkers van eventingpaarden na. Fokkers van 45 jaar of ouder zijn vaak van oudsher al lid van een stamboek en laten zich niet snel beïnvloeden om hun veulens bij een ander stamboek te registreren (73%).

Platformen
Het merendeel van de doelgroep gebruikt Facebook (72%). Daarnaast zijn ook YouTube (47%) en Instagram (25%) veel gebruikte social media. Instagram wordt voornamelijk gebruikt door fokkers tot 30 jaar. Mannen gebruiken vaker geen social media.

De doelgroep leest het vaakst stamboekmagazines (82%). Daarnaast zijn ook de Paard&Sport (45%) en de Paardenkrant (38%) veelgelezen magazines. Hoefslag en Dressuur worden voornamelijk door dressuurfokkers gelezen. De websites HorseTelex (77%), Horses.nl (77%) en de websites van stamboeken (74%) worden door de doelgroep het vaakst bezocht.

Lidmaatschap KWPN

  • Iedere maand het KWPN Magazine - In de Strengen
  • Onbeperkt toegang tot KWPN.tv
  • Gratis advertenties plaatsen op KWPN Horses for Sale
Word nu lid
€22,- per jaar

JongKWPN lidmaatschap

  • Ben jij tussen de 16 en 30 jaar?
  • Ben jij geïnteresseerd in fokkerij en sport? 

Dan is JongKWPN vast en zeker iets voor jou! JongKWPN biedt een gevarieerd programma. 

Word nu lid

Official Partners


Het KWPN maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

Cookiebeleid